Ortiz, who grew up in Santiago, Cuba, and has lived in the U. S. since 2002, is among the most creative pianists on jazz's landscape. As a boy he was performing Cuban popular music. His studies broadened to include jazz, first in Europe, finally New York, where he now lives.
In Byron, Ortiz has found an unparalleled clarinetist, whose classical training and exquisite technique anchor a career spanning an unusually broad range of music that nevertheless reflects a focused line of musical inquiry. Byron was born in The Bronx, into a musical family of Antiguan descent. Some of his work has involved highly refined repertory ensembles devoted to early jazz, gospel or klezmer music. Other works assert unfettered new musical routes owing to no one style.
"Random Dances and (A)tonalities" reveals the imaginative leaps of two free-thinking minds. In both, we feel an implied swing, gentle yet with conviction, and shared values of erudition and compassion. We sense a clearly documented moment between two masterly musicians.
(From the liner notes by Larry Blumenfeld)
Don Byron stammt aus der Bronx, New York. Aruán Ortiz ist in Santiago de Cuba aufgewachsen. In New York haben sich die beiden getroffen. Byron, der weltbekannte Klarinettist, der für die Labels Nonesuch und Blue Note erfolgreiche Platten aufgenommen hat, lud den jüngeren Pianisten in seine Quartett ein. Dann kam es zu einer Duo-Europatournee und auf Einladung von Intakt Records zu Aufnahmen in Zürich.
Der kubanische Pianist Aruán Ortiz, als Rising Star gefeiert und für die für Intakt Records aufgenommene Solo-Platte "Cub(an)isme" von der amerikanischen Jazzzeitschrift "Downbeat" mit der begehrten und selten verliehenen 5-Sterne-Rezension ausgezeichnet, findet in Don Byron einen passenden Partner. "Ich schätze seine Kühnheit ohne künstlerische Grenzen. Er ist ein Innovator zwischen Jazz, Klassik, Karibik und Klezmer", sagt Ortiz über Byron.
Auf diesem Album finden sich die wunderschönen Zwiegespräche zweier herausragender Instrumentalisten und Improvisatoren, die tief in der Tradion des Jazz verwurzelt sind. "Wir hören einen impliziten Swing", schreibt Larry Blumenfeld in den Liner Notes, "sanft, aber mit Überzeugung. Wir spüren einen klar dokumentierten Augenblick
zwischen zwei meisterhaften Musikern".
1 Tete's Blues (A. Ortiz) 6:38
2 Black and Tan Fantasy (Duke Ellington) 5:37
3 Musica Callada: Book 1, V. ([M.M.] crochet = 54) (Federico Mompou) 6:53
4 Joe Btfsplk (D. Byron) 5:44
5 Numbers (A. Ortiz) 6:04
6 Dolphy's Dance (Geri Allen) 4:11
7 Violin Partita No. 1 in B minor, BWV 1002, II. Double (J. S. Bach/arr. D. Byron) 2:43
8 Delphian Nuptials (D. Byron) 4:35
9 Arabesques of a Geometrical Rose (Spring) (A. Ortiz) 7:11
10 Impressions on a Golden Theme (D. Byron/A. Ortiz) 5:55
Recorded December 7, 8, 2017, by Martin Pearson at Radio Studio, Zürich.
In cooperation with Radio SRF 2 Kultur. Mixed January 30, 2018, by Michael Brändli at Hardstudios Winterthur.
Mastered by Michael Brändli at Hardstudios Winterthur.
Cover art: Willi Schoder. Graphic design: Jonas Schoder. Liner notes: Larry Blumenfeld, Thomas Staudter.
Photos: Francesca Pfeffer, Jimmy Katz. Executive production by Florian Keller.
Produced and published by Intakt Records, Patrik Landolt.