Thursday, April 7, 2016

Festen - Mad System (2016)


Label: Prado Records
Available on platforms April 22, 2016


C’est la passe de trois pour Festen et la confirmation des qualités d’une formation qu’on suit non sans enthousiasme depuis ses premiers pas. Après Festen en 2010 puis Family Tree en 2013, le quartet revient avec Mad System publié chez Prado Records et semble vouloir imprimer durablement au paysage musical français sa marque singulière.
Festen tire son nom du film homonyme du Danois Thomas Vinterberg : celui-ci raconte l’histoire d’une réunion de famille pendant laquelle un tragique secret sera dévoilé après avoir été nié. Le fils révèle en effet que sa défunte sœur jumelle et lui-même ont été violés par leur père qui finira par avouer son crime. On imagine le climat sombre qui règne tout au long de cette œuvre… Or, s’il n’est pas question de penser que la musique de Festen est imprégnée d’une pesanteur aussi étouffante, on remarquera néanmoins que Jean Kapsa (piano), Damien Fleau (saxophone ténor), Oliver Degabriele (basse) et Maxime Fleau (batterie) maîtrisent l’art de mettre leur musique sous tension, cette dernière étant parfois teintée de gravité, voire de noirceur. Ces quatre-là s’y entendent à merveille pour échafauder des scénarios prenant vie sous la forme de progressions au pouvoir hypnotique – ils cultivent à ce titre l’héritage du trio d’Esbjörn Svensson – par un cheminement menant de la méditation à une exultation symbole de libération. Un peu à la façon d’un boxeur montant sur un ring – le groupe a d’ailleurs réalisé récemment un clip autour d’une composition intitulée « Shadow Boxing » – Festen entre au cœur de sa musique dans une longue inspiration, prend la mesure du combat à mener, avant d’ajuster ses coups avec précision. Les compositions sont la plupart du temps courtes et porteuses de thèmes qui pourraient constituer, par leur chant et leur construction dynamique, la bande originale d’un road movie urgent dont les instants de calme seraient propices au retour sur soi.
Quatre des dix compositions de Mad System sont des reprises dont le choix ne doit rien au hasard. Le cinéma est comme toujours très présent avec « Day One » (le thème signé Hans Zimmer est tiré de la bande originale du film Interstellar), et « L’Arena » d’Ennio Morricone, qu’on retrouve aussi bien au générique du Mercenaire de Sergio Corbucci qu’à celui de Kill Bill Volume 2 de Quentin Tarantino. Et puis il y a cette fascination pour le rock américain, plutôt tendance grunge, voire hard rock, ici soulignée par la présence de « Sometimes » de Pearl Jam et de « My God Is The Sun » de Queens Of The Stone Age.
La musique très cinématographique de Festen – qu’on pourrait par conséquent qualifier de grunge jazz par son alliage de force, d’abord retenue puis libérée, et d’épure – est servie par des musiciens dotés d’une énergie à couper le souffle. La force de la rythmique, volontiers binaire et entêtante (« Black Rain »), est amplifiée par le choix d’Oliver Degabriele de privilégier la basse électrique. Le jeu de Jean Kapsa, dont on connaît la créativité en solo ou au sein du trio formé avec Antoine Reininger et Maxime Fleau, est tour à tour percussif (« Burning Head ») et virevoltant jusqu’au vertige (« My God Is The Sun »). L’entrelacement de ses motifs cycliques et des circonvolutions du saxophone dessine une géométrie entêtante. Damien Fleau, qui ne joue cette fois que du saxophone ténor, s’avère plus que jamais un narrateur captivant, passant avec beaucoup d’aisance de la confidence au cri. Il suffit d’écouter les sept minutes intenses de « Mad System », le sommet du disque, pour le comprendre et ressentir les premiers effets d’une drôle d’ivresse.
Le proverbe dit : « jamais deux sans trois », ce que confirme Mad System avec beaucoup d’aplomb. Mais ce n’est qu’un proverbe… On a surtout envie que l’histoire ne s’arrête pas là !



Day One
Black Rain
We Are
Burning Head
She Wants To Dance
Sometimes
Mad System
L'Arena
Grizzly
My God Is The Sun



Damien Fleau - sax
Maxime Fleau - drums
Jean Kapsa - piano
Oliver Degabriele - double bass 





Danny Green Trio - Altered Narratives (2016)


Label: OA2 Records


Pianist Danny Green took a big step up in the piano trio rankings with 2014's After The Calm (OA2 Records). The San Diego-based group focused in on a distinctive and beautiful set of Green originals and recorded them with a continuity of mood and an ebullient brio—like three guys who knew what they were doing in an art that demands nuance and delicacy sitting beside—in time's flow—a rise and fall of robustness of approach that just might evolve, when the music calls for it, the occasional joyful percussive zest.

With Altered Narratives, Green and company—bassist Justin Grinnell and drummer Julien Cantelm—show that they can go two-for-two in producing first-rate piano trio jazz, again on a set of tunes penned by pianist Green. The pianist's tune-smithing is slightly idiosyncratic with an anchor in the tradition. His melodies have a sense of wonder ("Serious Fun"), sometimes a sense of fun ("Benji's Song"), and the tongue might at times lodge in the cheek ("I Hate The Blues"), as he applies his supple-but-strong touch to the keyboard, accompanied by the bassist and drummer who may lean closer to the "accompanist" mode—as opposed to the democratic approach, while still injecting their individualistic sounds into the music.

The disc's opener, "Chatter From All Sides" is a slinky, cool dude strut. "The Merge" zooms along, edgy and frenetic, and "October Ballad" is an alluring reverie.

Then there's the leap that sets this apart from Green's previous recording: three tunes, in the middle of the eleven tune set, featuring the addition of a string quartet. There's nothing that adds a touch of elegance to a jazz set more than an adeptly-done string arrangement, and these are superb: violins, viola and cello in a sinuous, sometimes whispering embrace with a vibrant, top-notch piano trio, delving into Danny Green's distinguished compositions. 


Chatter From All Sides
The Merge
October Ballad
6 a.m.
Second Chance
Katabasis
Porcupine Dreams
Benji's Song
I Used To Hate The Blues
Friday At The Thursday Club
Serious Fun


Danny Green: piano
Justin Grinnell: bass
Julien Cantelm: drums 



 



Raul Agraz - Between Brothers (2016)


Label: OA2 Records


Venezuelan-born and classically trained trumpeter Raul Agraz makes an impressive North American debut with Between Brothers, a vibrant album of Latin-oriented jazz whose harmonic and rhythmic quotients are about as strong and steady as one could wish. As is the case in other contexts these days, the term "brothers" is presumably used in a metaphorical sense, as there appear to be no biological brothers among Agraz's ever-changing group of sidemen that includes a guest appearance on the title song by the renowned clarinetist Paquito D'Rivera. Agraz wrote four of the album's ten numbers and solos, on trumpet or flugelhorn, on every track.

Although twenty-nine musicians (not including D'Rivera and vibraphonist Dave Samuels) are listed on the album jacket, this is hardly a big-band album, as the size of the various ensembles ranges from six to eleven, with Agraz (flugel) and pianist Axel Laugart closing the session with a brief yet amiable duet on Giuseppe Concone's "Concone #6." Technically (and in some other respects), Agraz calls to mind another Latin-born trumpeter of note, Cuba's Arturo Sandoval. He's no clone but the similarities are clearly apparent and shouldn't be glossed over. As for his colleagues, they are thoroughly reliable and well-versed in the rhythmically intense Latin tradition. Besides Agraz and Laugart (who also solo on John Walsh's "Beautiful Diana"), tenor Ivan Renta ("Obsesion"), soprano Dan Willis ("Bossagraz"), guitarist Jake Ezra ("FDB"), and pianists Jon Werking ("A Song for You," "In a Sentimental Day") and Luis Perdomo ("One Day at a Time") are foremost among the improvisers. Samuels, bassist Rodner Padilla and drummer Anderson Quintero share solo space with Agraz (muted) and D'Rivera on the gently swaying "Between Brothers," one of the album's several highlights.

As for the music, it is consistently buoyant and engaging, its melodies tasteful and rhythms bracing, from Pedro Flores' emphatic "Obsesion" through the decorous "Diana." Luis "Papo" Martinez wrote "Between Brothers," Sean McDaniel the sturdy "FDB," Oscar Hernandez the sunny "Sentimiento de Cancion." Agraz, for his part, composed "Bossagraz," "A Song for You," "In a Sentimental Day" and "One Day at a Time," each one a pivotal ingredient in the recipe. For lovers of Latin jazz, a rich and copious feast of irrepressible congeniality and tantalizing rhythms.  


1. Obsesion (Pedro Flores) 4:25
2. Between Brothers (Luis "Papo" Marquez) 6:50
3. BossAgraz (Raul Agraz) 5:31
4. A Song for You (Cancion para ti) (Raul Agraz) 5:02
5. FDB (Sean McDaniel) 6:05
6. In a Sentimental Day (Raul Agraz ) 4:54
7. One Day at a Time (Raul Agraz) 5:13
8. Sentimiento de Cancion (Oscar Hernandez) 4:25
9. Beautiful Diana (John Walsh) 4:55
10. Concone #6 (Giuseppe Concone) 1:48


Ivan Renta - tenor sax
Dan Willis - soprano sax, alto sax, flute, clarinet, bass clarinet
Javier Olivencia - alto sax, bari sax
Felipe Castro - alto, tenor, and bari saxophones
John Walsh - trumpet
Raul Agraz - trumpet
Doug Beavers - trombone
Luis Bonilla - trombone
Mark Miller - trombone
Randy Andos - bass trombone
Max Seigel - bass trombone
Luis Perdomo - piano
Jon Werking - piano
Ricky Gonzales - piano
Axel Laugart - piano
Jake Ezra - guitar
Luisito Quintero - timbales, drums
Roberto Quintero - congas & minor percussion
Cliff Almond - drums
Sean McDaniel - drums
Anderson Quintero - drums
Antoin Silverman - violin
Encho Todorov - violin
Jonathan Dinklage - viola
Anja Wood - cello
Dave Phillips - double bass





 

Gonzalo del Val - Koiné (2016)


Source: Clasijazz

Gonzalo del Val nos presenta ahora el segundo CD de esta formación: KOINÉ.

Un trío espectacular que reúne a alguno de los músicos más destacados y solicitados del panorama nacional actual, que garantiza una música rica y espontánea, basada en la continua interacción de sus componentes.

David Mengual al contrabajo, base rítmica de lujo, referencia de muchas de las grandes grabaciones de jazz de este país. En su haber cuenta con una discografía muy extensa y con diversos premios a su nombre.

El jovencísimo pianista menorquín afincado en Barcelona Marco Mezquida, destaca por su energía, virtuosismo e imaginación. A pesar de su corta edad, hoy en día es uno de los intérpretes de jazz más prometedores de su generación.

Una formación ágil, equilibrada, de sonoridad cálida y siempre sugerente. Un vehículo perfecto para que los tres músicos se expresen con gran comodidad.

La propuesta estética del trío es muy variada así como condicionada por las inquietudes musicales de los tres intérpretes. Actualmente su repertorio está formado por composiciones originales, con una especial presencia de reinterpretaciones del repertorio jazzístico. Música llena de calidez, intimismo y sensibilidad interpretativa.

“…Gonzalo del Val, un buen baterista pero también un gran compositor, que ha escrito composiciones muy interesantes en torno a Eric Rohmer…me encanta el “beat” que tiene del Val, muy ligero, muy aéreo y con mucho swing…” – Juan Claudio Cifuentes “Cifu” – RADIO 3

“…este elegante batería que ha tocado en los mejores grupos de Madrid y Barcelona, muestra un swing y un gusto “muy seguros”, convirtiéndose en uno de los mejores representantes de la escena española contemporánea…” – Bruno Guermonprez – Revista SOJAZZ (Paris)

“Ahora que el año va acabando puede decirse que este ‘Three Generations’ será uno de los discos del 2011 a tener muy en cuenta y que Gonzalo del Val es uno de los bateristas más serios y sólidos que tiene ahora mismo el jazz español.” – DistritoJazz

“…el experto baterista Gonzalo del Val, con multitud de grabaciones a sus espaldas como sideman de lo mejor del jazz nacional, se reafirma como un músico completo, y un líder ambicioso que tiene mucho que aportar al jazz español….” – REVISTA DE JAZZ (Granada)

GONZALO DEL VAL

MARCO MEZQUIDA

DAVID MENGUAL

01. Cantabile (Mezquida) 5:36
02. I Got Plenty O' Nuttin' (Gershwin) 6:33
03. Paradox (Jarrett) 3:51
04. Balada para Mauro (Del Val) 7:01
05. Koiné (Del Val-Mezquida-Mengual) 2:12
06. Inutil Paisagem (Jobim) 5:04
07. A Garraf (Del Val) 2:45
08. Com que Voz (Camoes-Oulman) 4:51
09. Kaixo Polita (Mengual) 2:34

Gonzalo del Val (drums)
Marco Mezquida (piano)
David Mengual (bass)

Recorded by Fredi Peláez at Pottoko Studio, May 30 & 31, 2015

Mixed and mastered by Jordi Gaspar
Photography & artwork: Carlos Pericás

Produced by Gonzalo del Val

Executive producer: Jordi Pujol

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VÍCTOR

Franck Filosa - My Soul, My Sol (2016)


Franck FILOSA got used to play alongside prestiguious jazz musicians. He enjoys performing with Franck AVITABILE TRIO, Richard RAUX, singers ABYAL and Sofie SORMAN, at the Théâtre Des Champs-Elysées with the ORCHESTRE SYMPHONIQUE LAMOUREUX... In 2006, Franck FILOSA recorded his first album "Oli E Pas", a tribute to the South where he was born, with Sophie ALOUR, Carine BONNEFOY and Jean-Daniel BOTTA. Musician but also a teacher, he's professor at the Dante Agostini School in Paris, and published his drums method "Jazz Session For Drums" in the year 2010. Franck FILOSA presents his new album "My Soul, My Sol" (Great Winds, 2016), recorded as a trio with Carine BONNEFOY (Sarah LAZARUS, Didier LOCKWOOD, Kenny WHEELER, Raphaël IMBERT...) on piano and Mathias ALLAMANE (Manuel ROCHEMAN, Johnny GRIFFIN, Franck AVITABILE, Charles AZNAVOUR, Kelylee EVANS, Olivia RUIZ...) on double-bass. Let's not forget swedish singer Sofie SORMAN as a guest. This album takes us into the artist's musical world, with the help of seven of his compositions and three standards arranged for quartet. Delicious !

FRANCK FILOSA
Franck FILOSA s'est formé au contact de prestigieux musiciens de jazz. Il joue notamment avec Franck AVITABILE TRIO, Richard RAUX, les chanteuses ABYALE et Sofie SORMAN, au Théâtre des Champs-Elysées avec l'ORCHESTRE SYMPHONIQUE LAMOUREUX... En 2006, Franck FILOSA enregistre son premier album "Oli E Pas", hommage à son sud natal, avec la complicité de Sophie ALOUR, Carine BONNEFOY et Jean-Daniel BOTTA. Musicien mais aussi pédagogue, il enseigne à l'école Dante Agostini de Paris, et édite en l'an 2010 une méthode de batterie intitulée "Jazz Session For Drums". Franck FILOSA nous présente son nouvel opus "My Soul, My Sol" (Great Winds, 2016), enregistré en trio avec Carine BONNEFOY au piano (Sarah LAZARUS, Didier LOCKWOOD, Kenny WHEELER, Raphaël IMBERT...) au piano et Mathias ALLAMANE (Manuel ROCHEMAN, Johnny GRIFFIN, Franck AVITABILE, Charles AZNAVOUR, Kelylee EVANS, Olivia RUIZ...) à la contrebasse. N'oublions pas non-plus la chanteuse suédoise Sofie SORMAN en invitée de luxe. Cet album nous amène dans l'univers musical de l'artiste, à l'aide de sept de ses compositions et trois standards arrangés pour quartette. Savoureux !

CARINE BONNEFOY

MATHIAS ALLAMANE

SOFIE SÖRMAN

Franck Filosa, drums, compositions & arrengements
Carine Bonnefoy, piano
Mathias Allamane, double bass
Sofie Sörman, vocals

01. My Soul, My Sol (3'54)
02. When You Were With Us (4'52)
03. Lover, Come Back To Me (3'13)
04. Sud (5'28)
05. Origin (2'45)
06. Lady Sings The Blues (6'09)
07. S.M.S. (3'33)
08. Song For Anne (7'37)
09. Jeudi 12 (4'20)
10. The Man I Love (4'53)

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SONIA