viernes, 25 de marzo de 2016

Steve Lacy: Keptorchestra Meets Steve Lacy - Sweet Sixteen (Remastered + Bonus Track - Historical Tapes) 2016


This collaboration between Steve Lacy and Italy's Keptorchestra took place on the band's tenth anniversary. Lacy was invited to partake in the festivities because of a longstanding relations stemming from a gig seven years previous. Recorded in 1993 and issued in 1994, Keptorchestra is a big band that is full of maturity, grace, and glorious winging capabilities, but they play together like newcomers entering into the excitement for the first time. Some members of the band, trombonist Giancarlo Giannini and saxophonists Mauro Negri, Pietro Tonolo, and Bruno Marini are well known in their own right as bandleaders.

The rest have made this band and session work their lives. Most of them compose for the band and those compositions as well as three of Lacy's -- "Blinks," "Esteem," and the title track -- were written especially for this date. While different players shine -- they are all fine soloists and the blend of colors is astonishingly bright -- there are a couple of real standouts: "Plastic City" with its airy funkiness with composer Maurizio Cauldura's tenor solo; Mario Tamburini's gorgeous arrangement of "Eduard" that is reminiscent of the color palette used by Gil Evans; and Lacy's savvy, canny generosity in "Sweet Sixteen" allowing virtually every player a spot to shine without the regressive "one chorus and a round of applause" theory. He literally wrote in the sections for soloing and for whom in what mode. This is a joyous, deeply textured approach to big-band jazz by one of the finest Europe has to offer.


01 Straight No Chaser (Bonus Track)
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Roberto Rossi, Pietro Tonolo & Mauro Negri

02 Plastic City
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Giuseppe Calamosca & Maurizio Caldura

03 Esteem
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Maurizio Caldura, Giampaolo Casati & Marc Abrams

04 Eduard
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Marco Tamburini, Pietro Tonolo & Marcello Tonolo

05 Blinks
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Bruno Marini, Maurizio Scomparin & Marcello Tonolo

06 Finlandia
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Giampaolo Casati & Marco Tamburini

07 Samo Malo
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Sandro Gibellini & Mauro Negri

08 Utah
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Sandro Gibellini & Giancarlo Giannini

09 Durè
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Piero Odorici & Roberto Rossi

10 Sweet Sixteen
by Keptorchestra & Steve Lacy feat. Alfred Kramer & Bruno Marini

BUY THIS ALBUM

Domi

Bill Charlap Trio - Notes from New York (2016)


Label: ¡Impulse!
Source: Zikeo


En neuf morceaux, l'album "Notes from New York" offre l'exemple accompli et chaleureux du talent de Bill Charlap. S'il se termine et se referme sur deux standards bien familiers, I'll Remember April, porté par les balais fringants de Kenny Washington, et le fameux On the Sunny Side of the Street, transfiguré, en solo, en balade à rebours des usages, le pianiste a fait le choix d'exhumer des mélodies rarement jouées, qui retrouvent vie sous ses doigts. Parmi les raretés, on redécouvre une chanson popularisée dans le jazz entre autres par Ella Fitzgerald, Make Me Rainbows, tiré de la B.O. du film Fitzwily (1967), écrite par John Williams quelques années avant qu'il ne s'illustre auprès de Steven Spielberg ou George Lucas, que Bill Charlap aborde à la manière d'Ahmad Jamal, porté par la swing de sa rythmique.

Émaillé de clins d'œil musicaux, Not a Care in the World est l'occasion pour le pianiste d'un solo facétieux qui redouble d'intensité avec le passage de Kenny Washington des balais aux baguettes. Introduit avec une subtilité qui rappelle que Bill Charlap n'est pas resté insensible à la poésie de Bill Evans, There Is No Music se développe avec un admirable sens de l'espace qui amène le pianiste à développer son expression jusque dans les registres les plus extrêmes du piano. Dans A Sleepin' Bee, il livre, en revanche, un solo plein d'humour qui semble avoir le caractère imprévisible du vol d'une abeille.

Autrefois régulièrement interprété par Hank Jones, Little Rascal on the Rock, composition de son cadet Thad Jones, s'entend comme une dédicace à un mentor disparu (en 2010), jouée avec une précision dans l'articulation du moindre trait et une fermeté d'attaque admirables, constamment au service du swing. Par contraste, Too Late Now, plus longue plage de l'album, se développe avec une touche de mélancolie dans une atmosphère crépusculaire très after hours. Composition du guitariste Tiny Grimes immortalisée par Charlie Parker, Tiny's Tempo rappelle que le be-bop fait partie intégrante de la culture de Bill Charlap, comme de ses partenaires, ainsi que Peter Washington en fournit l'illustration dans un brillant solo, et Kenny Washington dans les quatre-quatre qu'il échange avec le pianiste.



1 I'll Remember April
2 Make Me Rainbows
3 Not A Care In The World
4 There Is No Music
5 A Sleepin' Bee
6 Little Rascal On A Rock
7 Too Late Now
8 Tiny's Tempo
9 On The Sunny Side Of The Street


Bill Charlap
Peter Washington
Kenny Washington

 

BUY THIS ALBUM