domingo, 15 de enero de 2017

Kin García Trío - Xingra Coma A Area ((Paisaxes Autobiográficas) XINGRA 2016


I. Ortega / distritojazz.com

Llevábamos un tiempo sin tener noticias del contrabajista gallego Kin García y por fin recibimos una nueva grabación con sabor biográfico y personal. Elegancia, mucha elegancia contiene este ‘Xingra Coma A Area’ subtitulado como Paisaxes Autobiográficos.

Kin ya lleva unos cuantos años en estos mundos de Dios, liderando proyectos a su nombre, por lo menos, desde el 2006 y creo que no se le ha hecho mucha justicia.

Siempre ha demostrado clase y gusto en sus producciones.



La musica de Kin es sencilla, sosegada y elegante y muchas veces te deja con ganas de más. En esta ocasión sigue en su línea habitual con siete temas propios de categoría.

Le acompañan en la aventura Jacobo de Miguel al piano y Noly Torres a la batería.


Para los que no conozcan la trayectoria vital de este bajista habitual de la escena gallega del jazz podemos decir que ha tocado con musicos de la altura de Jorge Pardo, Mathew Simons, Tom Harret, Dulce Pontes, Uxía, Berrogüetto o Capercaillie, Actualmente tambien ejerce de profesor del Conservatorio Superior de Música de A Coruña en la especialidad de jazz.

‘Xingra Coma a Area’, discurre en la misma línea de los anteriores trabajos con un estilo bien definido reuniendo lugares y momentos de la vida de Kin con toques de cool jazz, clásica, world music y musica gallega.

Que nadie se lleve a engaño, Kin sabe lo que quiere y en estos siete temas, ‘Obre’. ‘Pedra da Hucha’, ‘Seara’, ‘Bosquiño’, ‘Rebaseira’, ‘Misela’, y ‘Feiroa’ desarrolla el jazz tranquilo y delicado, intimo por momentos, que busca y acaba conectando con el oyente.

Buen disco de Kin que vuelve a demostrarnos que teniendo las cosas claras siempre se puede evolucionar y obtener un buen producto.


Obre
Pedra Da Hucha
Seara
Bosquiño
Rebaseira
Misela
Feirosa

Kin Garcia (contrabajo / double bass)
Jacobo De Miguel (piano)
Noly Torres (batería / drums)

BIO

KIN GARCÍA es uno de los más representativos contrabajistas de la escena del jazz gallego y la “world-music” con una larga trayectoria nacional e internacional y que ha colaborado con músicos de la talla de Jorge Pardo, Matthew Simon, Tom Guyon, Tom Harret, Billy Pierce, John Smith, Tony Lazan, Dulce Pontes, Uxía, Berrogüeto, Rodrigo Romaní, Capercaillie, Talabarte, Joao Afonso, Filipa Pais, Nani García, Gabriel Evens, Alberto Conde, Walter White, Steve Brown…

Junto a estos últimos llegó a estar prenominado a los premios Grammy por Atlantic Bridge, disco grabado en New York en el 2009. Actualmente compagina la  docencia como profesor del Conservatorio Superior de Música de A Coruña en la especialidad de jazz, con su carrera personal como intérprete.

Kin García is one of the most representative double-bass players in the Galician Jazz scene and the world-music, with a long national and international career and with collaborations with outstanding musicians such as  Jorge Pardo, Matthew Simon, Tom Guyon, Tom Harret, Billy Pierce, John Smith, Tony Lazan, Dulce Pontes, Uxía, Berrogüeto, Rodrigo Romaní, Capercaillie, Talabarte, Joao Afonso, Filipa Pais, Nani García, Gabriel Evens…

He´s been pre-nominated for the Grammy Awards along with Walter White, Steve Brown, Alberto Conde, Roberto Somoza and Miguel Cabana for Atlantic Bridge, an album recorded in New York in 2009.

He´s currently combining his work as a teacher in the Jazz speciality at the Higher Conservatory of Music in A Coruña, with his personal career as a performer.

Kin García est un des contrebassistes les  plus représentatifs de la scène du jazz Galicien et de  la world-music avec une longue trajectoire nationale et internationale. Il a collaboré avec de nombreux musiciens  tels que Jorge Pardo, Matthew Simon, Tom Guyon, Tom Harret, Billy Pierce, John Smith, Tony Lazan, Dulce Pontes, Uxía, Berrogüeto, Rodrigo Romaní, Capercaillie, Talabarte, Joao Afonso, Filipa Pais, Nani García, Gabriel Evens, Alberto Conde, Walter White, Steve Brown…

Avec ces derniers, il a été pré-nominé aux Grammy Awards pour Atlantic Bridge, album enregistré à New York en 2009.

Actuellement, il concilie l’enseignement, en tant que professeur de jazz au Conservatoire Supérieur de Musique de A Coruña avec sa carrière comme interprète.


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La Môme - La Môme (2017)



„Kleiner Spatz“ („Môme Piaf“) nannte sie ihr Entdecker Louis Leplée liebevoll, als er die 19-jährige Edith Gassion von den Strassen Paris‘ auf die Bühne seines Cabarets beförderte. Der Name blieb, und markierte die Geburt eines neuen Stars, der mit Hits wie „Non je ne regrette rien“ und „La vie en rose“ erst Frankreich und später die Welt eroberte.

Diese Chansons, getragen von ihren Melodien, die meist von verflossenen Liebschaften erzählen, haben bis heute nicht an Strahlkraft eingebüsst. La Môme fängt diese Strahlen ein, und reflektiert sie aus der Sicht eines modernen Jazztrios - mit couragierter Besetzung.

In ihren Arrangements für Klarrinette, Posaune und Schlagzeug kommen sowohl die Grazie von Piafs Stimme als auch die Fragilität des Menschen Edith Piaf zum tragen. Dabei erinnern Posaune und Klarinette in ihren Klangfarben an eine Zeit, in der die Musik noch von Schellackplatten erklang. So gelingt es dem Trio, den Zuhörer in das Paris der 50er Jahre zu entführen, ehe sie unter dem Eiffelturm ein rumpelnd jazziges Feuerwerk entfachen.



1. La Foule 06:43
2. Sous le Ciel de Paris 07:23
3. Hymne à l'Amour 11:14
4. L'Accordéoniste 06:43
5. La Vie en Rose 05:21
6. Milord 05:29
7. Padam Padam 05:25
8. Non, je ne regrette rien 04:48

Released January 12, 2017 

Philipp Hillebrand, cl/bcl
Clemens Kuratle, dr/pr

Prise de son, mixage et mastering: Chris Diggelmann, Zürich 2016 
Illustrations de Rina Jost 
Mise en page de Florine Baeriswyl 
© La Môme 2016, all rights reserved


Upcoming Concerts

21.01.2017 / 20:00 Kulturcafé, Baden
09.02.2017 / 20:30 ESSE Musicbar, Winterthur
17.03.2017 / 20:30 BeJazz Club, Bern (LP Taufe!!!)
18.03.2017 / tba Zum Hut, Uster
19.03.2017 / Matinée Katapult Festival, Thalwil
15.04.2017 / tba Restaurant Rechberg, Zürich

Andreas Schaerer, Hildegard Lernt Fliegen & Orchestra of the Lucerne Festival Academy - The Big Wig (Live) ACT MUSIC 2017





Fernando Marco - Tarrega en Jazz (feat. Eric Alexander) BLAU RECORDS (2017)


El guitarrista FERNANDO MARCO arregla 6 temas del compositor y virtuoso de las seis cuerdas FRANCISCO TÁRREGA (1.852 – 1.909), y entrega una composición propia como homenaje , “Recordando a Tárrega”, en la que cita (¿cómo evitarlo y porqué? ) el tema indiscutiblemente más reconocido y reproducido del autor, el tono que por rocambolescas peripecias usa la telefónica Nokia como indentificativo de llamadas.

“TARREGA EN JAZZ” es un cosmopolita acontecimiento para un ajustadísimo cuarteto : Fernando Marco a la guitarra, Ricardo Belda al piano, LLuis LLario al bajo y Diego Clanchet a la batería, con un invitado de excepción en la grabación de este disco: el saxofonista Eric Alexander, que se incorpora con generosidad en tres de los temas ( “Recuerdos de la Alhambra”, “Lágrima” y la propia composición de Marco).

Con gran versatilidad de recursos por parte del arreglista, respetuoso pero juguetón, y la complicidad de sus músicos, Tárrega se nos aparece contemporáneo y actual en sus melodías, tocado de aires latinos en ocasiones, nostálgico y evocador siempre.

Poner en pie a Tárrega en el País del Jazz y mostrarlo como un audaz compositor de melodías sutilísimas, bellamente rearmonizadas por Marco, es una empresa que exigía gusto y temple, de los que va sobrado, y en la que ha sabido hacerse entender por sus músicos que comparten el levantinismo mediterráneo del viejo prócer, virtuoso que recorrió las salas de concierto del mundo con su guitarra de maderas nobles; ahora la electricidad suave y la pulsación rítmica, el beat que mantiene el tono de “Tarrega en Jazz”, dan un giro inesperado a la apreciación más conservadora del clásico. Crítica de BOB BEBOP.


01. Recuerdos de la Alhambra
02. Adelita
03. Lágrima
04. Recordando a Tarrega
05. Estudio en Em
06.  Pavana
07. Capricho Arabe

Ricardo Belda piano
Luís Llario contrabajo
Diego Clanchet batería

featuring Eric Alexander saxo

Enrico Pieranunzi / Rosario Giuliani - Duke's Dream (CHALLENGE RECORDS 2017)



For Enrico Pieranunzi and Rosario Giuliani, their reflections on the music of Duke Ellington provide a vital impulse for a musical process in which they re-imagine the Duke’s music, make it contemporary, and give it fresh new colors. Duke’s Dream opens a window and offers us a seat in a train that not only connects two parts of a city, but also one type of culture with another. Trains begins with the A Train to Harlem, but it also suggests other trains and other trains of thought.


Enrico Pieranunzi has had a long musical career with experiences deeply rooted in the history of jazz. In his youth, he played with Chet Baker, worked with many legendary jazz performers on stage and in studios, later wrote a book about Bill Evans, and today is himself considered one of the grandees of jazz. In Rosario Giuliani – eighteen years younger than himself – Pieranunzi has met a musician with the same urge to achieve authentic expression. Both know that a tribute album would only be a pale imitation of the figure being honored if it didn’t include something personal. A successful homage, in spite of all its affection, is always to some degree a self-portrait. This is also true for Pieranunzi’s musical involvement with Bill Evans, Thelonious Monk, Lennie Tristano, Charlie Parker, and Wayne Shorter, as well as his excursions into the sound worlds of Domenico Scarlatti and Federico Fellini.

Now we come to Duke Ellington, and that with good reason. Today, if one looks at this wonderful music, which we have become accustomed to call jazz, one discovers an astonishing coherence and consistency – in spite of clear distinctions between what is traditional, what is modern, and what is avant-garde. One feels Duke Ellington’s strong, warm heart at the center of it all. With their European background, Enrico Pieranunzi and Rosario Giuliani approach a cosmos that is a counterpart to their heritage: the classics of Afro-American music. Although much respect is in play here, the duo is not blinded by their admiration. They allow their own experiences to come into play, including those with contemporary jazz, which lets them approach Ellington’s music in new and sometimes astonishing ways. This begins with the treatment of the themes, and leads to new harmonic interpretations, rhythmic refinements, contrapuntal dialogues, and melodic inventions.


The two revel in an atmosphere that has rightly been called “Ellingtonia”. There are ballads and blues, dancing exuberance and lamentation, spiritual feeling and tonal audacity – all based on a swing feeling that, though not always explicitly formulated, is consistently imagined and felt.

This is a colorful world with its own rules, its own freedoms, and above all its own sound. The material for the “dream” is something emotional and congenial. In this sense, the Duke’s dream is humanistic and universal. Enrico Pieranunzi and Rosario Giuliani know how to enter this dream and carry it on. This allows them to create a new music in the Duke’s spirit. The element of poetry is essential for Pieranunzi, also in music; one of his pieces is even called “Don’t Forget the Poet”. And it is no accident that Ellington’s compositions are often referred to as tone poems. Just like Ellington’s pieces and suites, the dialogues between Enrico Pieranunzi and Rosario Giuliani are filled with fascinating characters, poetic images, and scintillating stories. Duke’s Dream is an invitation to indulge one’s own fantasy.

1 Isfahan  04:29
2 Satin Doll  04:37
3 Take the Coltrane  04:13
4 I Got it Bad  07:19
5 Duke's Dream  09:39
6 Reflections in D  04:54
7 Sonnet for Caesar  04:17
8 Duke's Atmosphere  03:42
9 Trains  02:37
10 Come Sunday  05:04