FLUID RADIO (UK) - 'Même Soleil sees multi-instrumentalist Frédéric D. Oberland in fine form. The music spirals into an uninterrupted stream of complexity, high detail, and originality; an ongoing battle between heaving dissonance and harmonic breakthrough. Despite its sketchy underworld, Oberland concentrates on narrative and drives the music forward with a real sense of momentum, keeping it on a barely-visible road that’s been littered with effects pedals and dark-glowing synths, but also infused with jazz-inspired, sharp-edged horns.'
FISHEYE MAGAZINE (FR) - "Bien que pouvant être appréciés séparément, le livre de Gaël Bonnefon et le disque de Frédéric D. Oberland forment l’unité de Même Soleil, (...) oeuvre totale laissant s’échapper des horizons où le possible passe encore par l’humain. Où le sang et la chaleur n’ont pas peur de côtoyer la nuit et l’acier, le chimique et l’organique. Dans toutes ses constituantes, elle est aussi une invitation aux radicalités existentielles. Une ode pour les enfants aux semelles de vent qui n’attendent pas qu’on leur ouvre les portes pour s’enfuir."
THE QUIETUS / ROCKFORT (UK) - 'richly rewarding third solo album'.
UNDERSCORE MUSIC MAGAZINE (UK) - 'There’s a sense of intimacy to the way Oberland has been allowing his music to develop over the last tumultuous year. Whereas global unease in the past may have attracted the artist to the scene, here he finds himself attempting to process developments internally from an uncomfortable distance. Horns and wavering flute abound, and the rattle and stomp of ritual echoes throughout; music collapses as quickly as it can coalesce, like thought forms whose very intangibility provide a dangerous allure.'
GONZO CIRCUS (NL) - 'Wie de andere projecten van Frédéric D. Oberland (denk ann zijn aandeel in onder meer Oiseaux-tempête en FOUDRE!, maar ook als oprichter van het door ons geliefde NAHAL-label), een beetje kent, weet waarschijnlijk al wat voor muziek verwacht kan worden: meeslepende.'
SOUL KITCHEN (FR) - "Voilà un disque à écouter en solitaire pour voyager de l’universel à l’intime et inversement. Dès la première écoute on est fasciné par ce maelstrom sonore qui fait jaillir des images saturées de blancs éclatants, de noirs profonds. On pense parfois à la trilogie des Qatsi car cet espace sonore est une invitation à la méditation et à la réflexion."
THE LETTER (UK) - 'Oberland loods the senses with varied musical styles, from the middle-Eastern Jazzy vibe on opener Augures to chugging guitar and feedback on Un Feu Rebelle. Bonnefon's visuals, like grainy film stills, blurry and high contrast, carry a voyeuristic allure with a dangerous underlying narrative.'
BAD TO THE BONE MAGAZINE (FR) - 'Alongside photographic book by Gaël Bonnefon, it's a global art piece, a journey in songs and pictures in the pure Oberland's atmosphere.'
1. augures 10:27
2. quatre épaves d'acier 04:07
3. en cercle immergé 02:04
4. un feu rebelle 06:35
5. ravages 06:41
6. à notre nuit 10:42
All music composed, performed and recorded by Frédéric D. Oberland between March 2020 and March 2021 at Magnum Diva:
analog synthesizers, mellotron, machine drum, flutes, alto saxophone, duduk, vocals, percussion, field recordings, electric bass & guitar
Mixed by Jean-Charles Bastion at Mer/Noir
Mastered by Harris Newman
Photography by Gaël Bonnefon
Design by Sprflxgrfzm