Monday, May 16, 2016

Samuel Muntlin Group - Samuel Muntlin Group (2016)


Mitt namn är Samuel Muntlin. Jag jobbar som frilansande musiker, med min bas i Stockholms län. Jag är född och uppväxt i Nordmaling, som ligger 5 mil söder om Umeå. Hela mitt liv har jag vart intresserad av musik. När jag var 10 år började jag spela saxofon i Nordmalings kommunala musikskola, för en lärare vid namn Esbjörn Mörtzell.

Efter grundskolan vidare till gymnasiet där jag började på Midgårdskolans musiklinje i Umeå. Här fick jag träffa likasinnade människor där alla hade ett brinnande intresse för musik. Det blev en hel del jammande på rasterna och på kvällarna efter skoltid. Ett år in i skoltiden så bildades bandet Fristad. Fristad var en grupp som vi spelade mycket med, var med i olika tävlingar och vann faktiskt riksfinalen i Musikdirekt  2009. Under gymnasietiden så spelade jag även med i Umeås mest omtalade storband "Renhornen". 

Efter gymnasiet så började jag på Framnäs Jazzlinje i Öjebyn, Piteå. Här studerade jag 2 år för en lärare vid namn Robert Nordmark. Under mina 2 år på Framnäs fick jag chansen att spela med fantastiska människor. Framnäs var en enorm utvecklande-fas för mig. Det var här jag började på riktigt intressera mig för Jazzen. Det var här jag skrev mina första låtar, och det var här mitt brinnande intresse för komponering och arrangering föddes.

Efter Framnäs så flyttade jag till Stockholm för att börja studera på Kungliga Musikhögskolan. På KMH blev det mycket fokus på egen komponering och jag skapade här Samuel Muntlin Kvintett. Under mina 4 år på KMH har jag haft äran att studera för Karl-Martin Almqvist, Jerker Lindström, Robert Nordmark, Joakim Milder och Fredrik Ljungkvist för att nämna några.

Idag jobbar jag som frilansande musiker och kompositör, där mitt huvudinstrument är tenorsaxofon. Jag har sedan 2013 jobbat som musiker på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, där jag  sedan 2015 jobbar som Kapellmästare.

Vill du ha musik till ditt event eller din fest? Tveka in att höra av dig. Jag har ett stort kontaktnät av proffessionella musiker, och sätter gärna ihop ett paket som passar för just er! Jazzmingel, coverband, tributekonserter, storband etc. Allt är möjligt!




Samuel Muntlin-Saxofon, Flöjt
Joel Karlsson-Saxofon, Flöjt, Klarinett
Albin Grahn-Trumpet
Arvid Ingberg-Trombon
Emma Josefsson-Barytonsaxofon
Gaianeh Pilossian-Violin 1
Terese Lien Evenstad-Violin 2
Knapp Karin Norrfors-Viola
Agnes Magnusson-Cello
Malin Gunnarsson-Sång
Simon Reinikainen-Sång
Rasmus Lindelöw-Piano
Simon Löfstedt-Gitarr
Björn Lundén-Bas
Hannes Sigfridsson-Trummor
Maria Ohlsson-Percussion

1. Early Morning
2. Suddenly
3. The Sun
4. Londonderry Air Oh Danny Boy
5. Norrland
6. Pulse of Freedom (Live)

BUY THIS ALBUM